-->
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferente

17-Dec-2024
536

Avand in vedere Legea 129/2029, ne puteti spune ce inseamna mai exact beneficiar real efectiv si ce declaratii se depun?

Legea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferente

Specialistul ne spune urmatoarele:

Art. 4 din legea 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative stabileste urmatoarele:
"Art. 4. -

(1) In sensul prezentei legi, prin beneficiar real se intelege orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie, o operatiune sau o activitate.

(2) Notiunea de beneficiar real include cel putin:

a) in cazul societatilor supuse inregistrarii in registrul comertului si entitatilor corporative straine:

1. persoana fizica sau persoanele fizice care detin sau controleaza in ultima instanta societatea supusa inregistrarii in registrul comertului prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate asupra unui procent suficient din numarul de actiuni ori din drepturile de vot ori prin participatia in capitalurile proprii ale societatii respective, inclusiv prin detinerea de actiuni la purtator, sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, alta decat o societate cotata pe o piata reglementata care face obiectul cerintelor de divulgare a informatiilor in conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau cu standarde internationale echivalente care asigura transparenta corespunzatoare a informatiilor privind exercitarea dreptului de proprietate. Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participare in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o persoana fizica este un indiciu al exercitarii directe a dreptului de proprietate. Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participarea in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o entitate corporativa straina, care se afla sub controlul unei persoane fizice, sau de catre mai multe entitati corporative straine, care se afla sub controlul aceleiasi persoane fizice, este un indiciu al exercitarii indirecte a dreptului de proprietate;

2. in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana in conformitate cu pct. 1 sau in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, persoana fizica care ocupa o functie de conducere de rang superior, si anume: administratorul/administratorii, membrii consiliului de administratie/supraveghere, directori cu competente delegate de la administratorul/consiliul de administratie, membrii directoratului. Entitatile raportoare tin evidenta masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali in conformitate cu pct. 1 si cu prezentul punct, precum si a dificultatilor intampinate in procesul de verificare a identitatii beneficiarului real; (...)
c) in cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ:

1. asociatii sau fondatorii;

2. membrii in consiliul director;

3. persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;

4. in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;

5. oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ;

d) in cazul persoanelor juridice, altele decat cele prevazute la lit. a)-c), si al entitatilor care administreaza si distribuie fonduri:

1. persoana fizica beneficiara a cel putin 25% din bunurile, respectiv partile sociale sau actiunile unei persoane juridice sau ale unei entitati fara personalitate juridica, in cazul in care viitorii beneficiari au fost deja identificati;

2. grupul de persoane in al caror interes principal se constituie ori functioneaza o persoana juridica sau entitate fara personalitate juridica, in cazul in care persoanele fizice care beneficiaza de persoana juridica sau de entitatea juridica nu au fost inca identificate;

3. persoana sau persoanele fizice care exercita controlul asupra a cel putin 25% din bunurile unei persoane juridice sau entitati fara personalitate juridica, inclusiv prin exercitarea puterii de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor organelor de administratie, conducere sau supraveghere a respectivei entitati;

4. persoana sau persoanele fizice ce asigura conducerea persoanei juridice, in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana fizica in conformitate cu pct. 1-3 ori in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, caz in care entitatea raportoare este obligata sa pastreze si evidenta masurilor aplicate in scopul identificarii beneficiarului real in conformitate cu pct. 1-3 si prezentul punct."

In sinteza, beneficiarul real este persoana care este destinatarul fondurilor rezultate din activitatile economice (si nu numai, se poate observa ca inclusiv ONG-urile sunt acoperite de lege) ale unei entitati juridice.

In ceea ce priveste obligatiile declarative, art. 56 din acelasi act normativ anterior mentionat stabileste ca:
"Art. 56. -
(1) Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare si ori de cate ori intervine o modificare o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.

(13) Suplimentar fata de obligatia prevazuta la alin. (1) persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului, depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.

(14) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.

(3) In cazul in care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

(4) Declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta, precum si modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.

(5) Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.

(6) Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.

(7) Obligatia prevazuta la alin. (1) este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv, declararea acestora indeplinindu-se in conditiile alin. (1).

8) Oficiul asigura publicarea pe pagina sa de internet a listelor actualizate ale jurisdictiilor prevazute la alin. (13), elaborate de organismele internationale abilitate."


Raspuns oferit in luna decembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea 129/2019. Ce inseamna beneficiar real si care sunt obligatiile declarative aferente":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Incepand cu exercitiul financiar al anului 2024 se aplica noi criterii de marime pentru firme

    • Conform Ordinului MF 4164/2024 cu privire la actualizarea criteriilor de marime ale entitaiilor raportoare, publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 843 din 23 august 2024, exista noi criterii de marime privind incadrarea contribuabililor. Noile criterii de marime se aplica incepand cu situatiile financiare anuale aferente exercitiului financiar al anului 2024. Entitatile care au ales un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic aplica prevederile prezentului ordin incepand cu...» citeste mai departe aici

  • Facturi simplificate emise in baza bonului fiscal. Cand se transmit in E-Factura

    • In anumite cazuri, facturile simplificate emise in baza bonurilor fiscale trebuie transmise si prin sistemul RO e-Factura. In continuarea articolului vom vedea cand aveti obligatia sa faceti acest lucru si cand nu. Facturi simplificate emise in baza bonului fiscal. Cand trebuie transmise in E-Factura Sa luam cazul in care o factura simplificata este emisa de BOLT in numele persoanei juridice catre o persoana fizica. Mentionam ca factura in baza bonul fiscal nu cuprinde elementele unei facturi...» citeste mai departe aici

  • E-Transport: Pentru operatorii economici autorizati, sanctiunile se amana pana la 1 ianuarie 2025

    • Pentru operatorii economici autorizati, se amana pana la 1 ianuarie 2025 sanctiunile pentru faptele savarsite si constatate incepand cu aceasta data, pentru transportul rutier international vizat de legislatia e-Transport. E-Transport: Pentru operatorii economici autorizati, sanctiunile se amana pana la 1 ianuarie 2025 Masura este necesara pentru evitarea unui blocaj la nivelul operatorilor economici autorizati care desfasoara activitati cu pondere semnificativa in economia nationala si care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

%poza_raport%
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016